A harmadik nagy pszichológiai irányzat

A humanisztikus pszichológiát a harmadik nagy pszichológiai irányzatként is szokták emlegetni. Harmadik irányzat, amely a 20. század eleji pszichoanalízis és behaviorizmus ellenpontjaként jött létre, nagyjából az 1950-es években. Legismertebb képviselői Carl R. Rogers és Abraham Maslow.

Ahhoz, hogy megértsük, miben volt friss és miben hozott új nézőpontot a humanisztikus pszichológia, érdemes egy pillantást vetni arra, hogy mik voltak a két másik irányzat alapvetései.

Persze, hogy minden Freuddal kezdődik

Az európai gyökerű pszichoanalízis – amelynek közismert atyja Sigmund Freud – központi fogalma a tudattalan. Freud elgondolása szerint ez a tudattalan az, amely nagymértékben befolyásolja a viselkedésünket, és teszi ezt úgy, hogy mi mit sem sejtünk az erejéről. A tudattalan a psziché azon része, ahol a valami miatt feldolgozhatatlan, nehéz élményeink szunnyadnak. A freudi gondolatkörben központi szerepe van az (elfojtott) szexualitásnak és az álmoknak, mely utóbbiak elgondolása szerint a tudattalanban rejtőző nehéz élmények feldolgozásának a színterei. A freudi ember elfojtásokkal élő, szexuális frusztrációi által vezérelt, küszködő ember. A pszichoanalízis a 20. század eleje óta meghatározó pszichológiai irányzat, de sok változáson ment keresztül, és a freudi gondolatok egy részét már meghaladta.

Pszichológia=viselkedés előrejelzése – a behaviorizmus

A 20. század elején a freudi gondolatokkal párhuzamosan az Egyesült Államokban megjelent a behaviorizmus irányzata. John Watson Behaviorista Kiáltványa a pszichológiát természettudománynak (tehát nem bölcsésztudománynak mint napjainkban!) állítja be, amelynek elsődleges célja a várható viselkedés bejósolása és irányítása. Watson a művében elismeri és kiemeli a környezetet mint a viselkedést nagy részben irányító tényezőt. B. F. Skinner munkája nyomán a behaviorizmus gondolatkörének fontos részévé válik a jutalmazás, büntetés (egyszóval a kondícionálás) hatása az ember viselkedésének az alakítására. Nagyon leegyszerűsítve ebből látható, hogy a behaviorista elképzelés szerint az ember vizsgálata leegyszerűsíthető viselkedésének a vizsgálatára.

Változások a II. világháború után

A második világháború sok változást hozott a pszichológiai gondolkodás területén is. Többek között megjelentek a szociálpszichológia képviselői. Ők voltak azok, akik igyekeztek a 2. világháború borzalmai után tudományos magyarázatot találni a borzalmakra azzal a céllal, hogy rávilágítsanak, a szörnyűségek sorozata hogyan lesz elkerülhető a jövőben. A szociálpszichológia vizsgálta a tömegek viselkedését és az egyén viselkedését a tömegben.  Ezzel párhuzamosan a humanisztikus pszichológia egy új emberképet rajzolt fel.

Carl Rogers azt írja egy helyütt: „Ha a világra nézek, pesszimista vagyok, de amikor az emberekre, akkor optimista”. Ez az egy mondat (annak főleg a második fele) gyönyörűen leírja, hogy Rogers milyennek látta az egyént. Rogers szerint az emberek alapvetően jók. Úgy gondolta, hogy a lelkünk mélyén mindannyian értékesek és szerethetőek vagyunk. Elgondolása szerint mindannyian rendelkezünk a képességgel, megvan bennünk az erő ahhoz, hogy megoldjuk a problémáinkat, csak kell egy megfelelő környezet, hogy a saját erőnket felismerjük és használni is tudjuk. Úgy vélte, hogy az embereket alapvetően a fejlődési hajlamuk hajtja előre, ez az önmegvalósító tendencia az igazi mozgatórugója a tetteinknek.
Vagyis, ha biztosítjuk a megfelelő közeget, akkor az egyén saját fejlődési szándékával képes lesz egy olyan szintű személyiségfejlődésre, amely szükséges az adott problémájának a kezeléséhez. Ez annyit jelent a gyakorlatban, hogy bizonyos feltétek mellett az egyén képes szembenézni rejtett fájdalmaival, félelmeivel, szégyellt, titkolt oldalával, azokkal a tényezőkkel, amelyek a problémáit okozhatják, amelyek megakadályozzák, hogy teljes életet éljen. 

Ezzel szemben a freudi iskola inkább a patológiás eseteket tárgyalta, valamint az ember sorsát eleve elrendeltként kezelte.

A humanisztikus beállítódású szakember 3 fontos alapelve a következő:

  1. Minden körülmények közötti feltétel nélküli elfogadás.
  2. A kliens empatikus megértése.
  3. Hitelesség – a segítő barátságos, közvetlen, és őszintén, hitelesen kommunikál.

Jómagam is hasonlóan gondolkodom az emberekről és saját szerepemről az önismereti csoportban. Ha csatlakozol valamelyik csoportunkhoz, akkor ezeket fogod tapasztalni.

Ebbe is olvass bele